Przewaga, jaką duże przedsiębiorstwa mają nad małymi firmami, powoli maleje, a wszystko to za sprawą kreatywnego wykorzystania ogólnodostępnych technologii. Jeszcze do niedawna centralki telefoniczne były spotykane jedynie w korporacjach o określonym budżecie, które mogły pozwolić sobie na oddelegowanie do obsługi takiego sprzętu specjalnie dobranych pracowników. Teraz jednak sytuacja uległa zmianie.
Internet to podstawa
Najnowszy rodzaj central telefonicznych, IP PBX, wykorzystuje w pełni możliwości sieci IP. Dzięki temu możliwe jest zintegrowanie centrali, a więc i całej firmowej telekomunikacji, z telefonią VoIP. Rozwiązanie takie otwiera dostęp do zupełnie nowych funkcji, które kiedyś wymagały dodatkowych urządzeń lub specjalistycznej obsługi, takich jak: wirtualny faks, rejestracja rozmów, prowadzenie telekonferencji, etc. Osoby, które nie są przekonane co do skuteczności nowoczesnych technologii, mogą wykorzystać telefonię VoIP jako uzupełnienie funkcji standardowych łączy ISDN (np. obsługa sieci wewnętrznej).
Niższe koszty
Firmowa centrala telefoniczna nie tylko nie powinna kojarzyć się z wysokimi kosztami, lecz powinna zacząć być utożsamiana z ich obniżką. Dzięki wykorzystaniu łączy internetowych, przedsiębiorcy mogą zaobserwować znaczny spadek wydatków związanych połączeniami. Telefonia VoIP eliminuje problem drogich połączeń międzynarodowych, umożliwia również stworzenie zupełnie darmowej sieci wewnętrznej.
W biurze i w chmurze
Wspomniane wcześniej możliwości sieci VoIP to dopiero początek zmian, jakie zapoczątkowało zintegrowanie central telefonicznych z internetem. Najważniejszą innowacją jest centrala telefoniczna funkcjonująca całkowicie w chmurze. To właśnie dzięki temu rozwiązaniu nawet mniejsze firmy, nie posiadające ani odpowiedniego personelu, ani odpowiednich warunków do instalacji sprzętu, mogą w pełni wykorzystywać potencjał drzemiący w centralach telefonicznych. W obydwu przypadkach zakres możliwości jest ten sam – różnią się jedynie funkcjonowaniem i sposobem rozliczania. W przypadku central w chmurze mamy bowiem do czynienia z abonamentowym modelem płatności, natomiast w przypadku urządzeń fizycznych firma dokonuje jednorazowej opłaty przy zakupie sprzętu – dalsze użytkowanie niezwiązane jest z żadnymi dodatkowymi kosztami.